HOE ZORG JE ALS WORKING MOM VOOR VOLDOENDE ME-TIME?

me time

Hoe zorg je als mom voor voldoende me-time. Iedereen kent het in de eerste jaren als ouders. De strijd om tijd. Lees deze tips voor meer me-time! 

Ik weet nog heel goed dat, toen ik nog geen kinderen had, een oudere collega tegen mij zij: ‘Jij denkt dat je het nu druk hebt hè, wacht maar totdat je kinderen hebt.’ Die opmerking is me altijd bijgebleven, want ik vond echt dat ik het druk had. Ook had ik een licht gevoel van hoogmoed, bij mij zou het anders zijn. Maar, O Mijn God, wat had ze gelijk. Dat we een tweeling kregen hielp natuurlijk niet echt mee.., Maar dan nog, wat heb ik het onderschat. Ik heb echt regelmatig gedacht: ‘hoe kan ik in godsnaam nog werken?’

Inmiddels ben ik een ervaren ‘Working mom’, met 3 zonen, die ondanks regelmatig gemopper en hier & daar een stresspiek, toch alle ballen hoog weet te houden. Maar die me-time!! Hoe blijf je ook goed voor jezelf zorgen?

In eerste instantie is het natuurlijk belangrijk om te weten wat belangrijk voor jezelf is. Iedereen laadt op een andere manier op. Ik word echt gek als ik niet sport bijvoorbeeld. Ik ben even uitgegaan van de mijn eigen behoeftes (in de vooronderstelling dat iedereen dit wil) en heb 5 tips voor jullie (en mezelf!) op een rijtje gezet.

1. Date met je man

Plan iedere twee weken, maand of kwartaal (naar jullie behoefte) een uitje. Regel een structurele oppas die je op voorhand inplant, dan moet je wel! Word samen dronken in het cafe, kruip tegen elkaar aan in de bios of loop hand in hand door het bos. Maakt niet uit wat, maar voel weer even die verbinding. Langs elkaar leven kost stiekem bakken energie.

2. Sport kort

Probeer je workout overdag in je pauze te plannen of meteen aansluitend aan je werk. Als je eenmaal de kinderen in bed hebt gelegd, dan is het zo veel lastiger. Lang sporten is nergens voor nodig, een paar keer er week een half uurtje intensief sporten. Bij bbb health boutique (mijn gym!) train je een half uurtje super effectief in een warmtecabine. Ook bieden we veel high intensiteit en uiteraard yoga voor de balans. Ook voor zwangeren en mama’s doe net bevallen zijn!

3. Organiseer je huishouden

Zorg voor handige systemen in je huis. Een volle voorraadkast, grote afvalbakken voor plastic, papier en glas, een krijtbord om ‘huishoud to do’s’ op t schrijven. Zorg dat alles vanuit een easy flow gaat. Ik zweer zelf bij online boodschappen doen met een vast boodschappenlijstje. In combinatie met een werkster die de was en de bedden doet, is het echt mijn lifesaver!

4. Haast niet

Zorg voor een ruime planning. Plan je dag niet te vol. Zo blijft er ook ruimte voor onvoorziene zaken. Zorg voor ruimte voor bijvoorbeeld een wandeling, massage of een boodschapje in je pauze. De belangrijkste indicatie voor het voorkomen van een burn out zijn regelmogelijkheden. Dus zorg ervoor dat je ruimte hebt om meer tijd voor jezelf te regelen als het even te veel wordt. Stick to your priorities!

5. Slaaptempel

Als je goed slaapt gaat alles beter; sporten, gezond eten, geduldig met de kids omgaan. Ik vind het heerlijk om wat vroeger naar bed te gaan en nog te mediteren in bed of bedyoga te doen. Dat voelt echt als ruimte voor mezelf. Yoga nidra en yin yoga zijn zalig om rustig en diep in slaap te vallen. www.doyogawithme.com staat vol met heerlijke yoga sessies yin & nidra voor in bed. Slaap zacht…

LEES OOK: 

 

BLOG BY ESTHER DE BROUWER
Esther is moeder van een jongenstweeling van 9 en een dreumes van 2 jaar! Daarnaast is zij eigenaar en oprichter van bbb health boutique. In deze sfeervolle boutiques middenin de stad kun je even ontsnappen aan de alledaagse drukte en is er ruimte voor me-time!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *