KINDEREN & CORONA; ZO VERHOOG JE DE WEERSTAND VAN JE KIND

Het zijn rare tijden nu het coronavirus, COVID-19, zich ook diep in ons land heeft genesteld. Er zijn veel onzekerheden, veel dingen die nog niet, of niet genoeg, bekend zijn van het virus. Wat we wel weten, is dat we ons aan bepaalde voorschriften dienen te houden om het risico op besmetting te verlagen.

Daarbij moeten we oog hebben voor de ouderen en de kwetsbaren onder ons. En terwijl de allerkleinsten onder ons in hun peuterbedden liggen te slapen, denken we na over de risico’s die onze kinderen lopen.

Hoe kunnen we er in ieder geval voor zorgen dat de weerstand van onze kinderen hoger wordt?

Slapen, heel veel slapen

Na een periode van gebroken nachten door de komst van je baby, weet je als geen andere hoe belangrijk slaap voor een mens is. Voor opgroeiende kinderen is een goede nachtrust nog veel belangrijker.

Een kind met slaapgebrek is niet alleen stierlijk vervelend de volgende dag, het is ook slecht voor de weerstand. Een goed bed met matras is bijna net zo belangrijk als een vaste bedtijd en een vast bedritueel. Kies dan ook voor een rustige, goed te verduisteren slaapkamer en investeer in een goed bed, zoals een kinderbed met lade.

Groenten & fruit

Oké, het is een schot voor open doel, maar voldoende groenten en fruit is essentieel voor een goede weerstand, of je nu kind of volwassene bent.

Peuters hebben dagelijks behoefte aan minstens 150 gram fruit en 50 tot 100 gram groenten. Kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar dienen dagelijks zeker 150 gram fruit en 100 tot 150 gram groenten te eten. Kinderen van 9 jaar en ouder hebben voldoende aan minstens 200 gram fruit en 150 tot 200 gram groenten.

Ben jij ouder van een exemplaar wat alleen lust wat er in het assortiment van Haribo is opgenomen? Dan kan het lastig worden en doe je er goed aan om er extra vitamines naast te geven, bijvoorbeeld door smoothies met groenten & fruit erin.

Beweging & buitenlucht

Kinderen lopen over van energie en die energie moet er uit. Het is goed voor de ontwikkelingen van botten en spieren om je kind voldoende te laten bewegen.

Als we het dan hebben over botten, dan hebben we het over vitamine D. Vitamine D brengt ons naar zonlicht en laat het kwijtraken van energie en het opnemen van natuurlijke vitamine D nu eens de beste combinatie zijn als dit in de buitenlucht plaatsvindt.

Minstens een half uur per dag je huid blootstellen aan de zon, smeer je in bij felle zon, is voldoende om de juiste hoeveelheid vitamine D op te nemen. Laat je kinderen rennen, fietsen, voetballen en tikkertje spelen en je slaat twee vliegen in een klap: vitamine D en lekker moe waardoor je kind als een blok in slaap valt.

O, en vergeet niet je kind zijn handen te laten wassen, persoonlijke hygiëne is natuurlijk ook goed voor de weerstand.

LEES OOK: 5X TIPS VOOR HET GEZOND DOORKOMEN VAN DE DAG VOOR JE KIND

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.