VAKANTIE MET KINDEREN RONDOM HET COMOMEER IN ITALIE

ROADTRIP NAAR ITALIE MET KINDEREN
En toen gingen wij voor het eerst, afgelopen september op roadtrip en op  vakantie met onze kinderen naar het Comomeer in Italie. 1 kleuter en 2 dreumesen. 10 uur naar Italië rijden. Drama of prima te doen?

We hadden geen idee en besluiten het gewoon maar te gaan proberen. Moeten we tussendoor een keer stoppen of rijden we in 1 stuk door? Na wat research besluiten we de heenweg in 1 keer te rijden. We besluiten om 3u ’s nachts te vertrekken in de hoop dat de kids nog een deel in de auto slapen. Drie uur werd 4 uur ’s nachts en die 10 uur in totaal werden er 14… We besloten in de auto 10 keer dat we dit nooit meer gaan doen. Misschien besloten we het wel 50 keer.. We besluiten de terugweg in stukken te hakken.

ROADTRIP ITALIE MET KIDS

ROADTRIP NAAR ITALIE MET KINDEREN

LAGO DI COMO

We reden een stuk door en kwamen aan bij het noorden van het prachtige Lago di Como, oftewel het Comomeer. Dit was onze eerste keer en wat was het prachtig!

Die bergen, die kneuterige straatjes, dat meer etc. We verbleven in een bungalowpark in het kleine dorpje Gera Lario. Er wonen minder dan 1000 inwoners. De bungalow was perfect voor ons. Ook hadden we geluk met het weer en was het elke dag 25/27 graden. Een pierenbad en een speeltoestel voor de deur.

Tijdens het koken uitkijken op het Comomeer, wat was dit genieten zeg. Met onze 3 kleintjes vindt het ik het heel fijn om zelf de mogelijkheid te hebben om te koken en het liefste zoek ik ook een verblijfplek uit met 2/3 slaapkamers. Het is inderdaad wat meer luxe, maar dat zorgt wel voor meer vakantiegevoel voor ons.

De kids kunnen rustig slapen, maken elkaar en ons niet wakker. Vanuit hier hebben we een aantal wandelingen langs het meer gemaakt, naar de kleine haven en speeltuintjes. Ook hebben we vanuit Gera Lario een aantal leuke plekken bezocht met de auto die prima in een dagdeel te doen zijn.

Wil je liever in een hotel, dan is agriturismo Giacomino een aanrader.

Chiavenna

Binnen een half uur kan je naar Chiavenna rijden. Een leuk dorpje om rond te wandelen. Met de typische smalle straatjes, kleine winkeltjes en voldoende goede eetplekken. Mooi: rivier Mera loopt dwars door het dorpje heen en vanuit alle kanten zijn de prachtige Alpen op de achtergrond.

Leuk: eten aan de rivier. Verschillende restaurantjes hebben aan de achterkant een soort balkon met zitplekken. Wij konden er helaas maar moeilijk terecht met onze kinderwagen en 3 kids. Deze plekken zijn populair.

Net iets buiten Chiavenna is een waterval ‘Cascate di Axquefraggia’ te vinden. Je kan deze niet overslaan als je naar Chiavenna gaat. Toen wij er waren was het erg rustig, maar in het hoogseizoen zal het vaak een stuk drukker zijn. Een perfecte plek om bijvoorbeeld te picknicken. Je kan de auto dichtbij kwijt en er is eventueel ook 1 restaurant om wat te eten.

Bellagio

Omdat we ook heel graag met een boot over de het meer wilde varen, besloten we naar het bekende Bellagio te gaan. We vertrokken vanuit Varenna. Met name omdat ik hoorde dat de kust van Varenna prachtig was met alle gekleurde huisjes. En dat was inderdaad zo!

Vanuit de boot had je daar goed zicht op. We zijn op de bonnefooi met de boot gegaan. Het was niet bijzonder druk en we zagen dat de boten regelmatig vertrokken. Er zijn slowboats en fastfboats. Let wel op dat er tijdens de siësta iets minder boten varen. Binnen een half uur waren we beland in Bellagio.

Bellagio was prachtig, maar viel ons ook een beetje tegen eerlijk gezegd. Het was heel toeristisch, er waren veel Amerikanen etc. En wat ook onhandig was: het centrum ligt een stuk hoger dan de haven. Dit is te bereiken via ongeveer 10 verschillende smalle lange trappen. Maar wij hadden onze tweelingkinderwagen bij… Aan de uiteinden van het centrum was een autoweg naar boven… dan dat maar…

We konden natuurlijk niet vertrekken zonder het centrum gezien te hebben. Het was mooi, maar erg druk. Hier wil je volgens mij niet zijn in het hoogseizoen. We hebben even onze rust gepakt in het park ‘Parco Martiri Della Libertà’.

Restaurant La Connotiri is een restaurant waar je heerlijk kunt eten, wat kindvriendelijk is en waarbij het buitenterras direct ligt aan het Comomeer met bijbehorend uitzicht! Het ligt in de buurt van Gera Lario.

VAKANTIE MET KINDEREN RONDOM HET COMOMEER VAKANTIE MET KINDEREN RONDOM HET COMOMEER VAKANTIE MET KINDEREN RONDOM HET COMOMEER

ANDERE LEUKE DINGEN OM TE DOEN MET KINDEREN RONDOM HET COMOMEER

Villa Carlotta, dit is blijkbaar 1 van de mooiste (en bekendste) villa’s aan het Comomeer.

Ga met de ferry meerdere plekken aan het Comomeer af. Er zijn aantrekkelijke tickets hiervoor te koop.

De ochtendmarkt van Lenno. Elke dinsdagochtend is hier een grote markt met vooral dagelijkse benodigdheden. Hier koop je niet per se souvenirs, maar snuif je een stukje echt Italië en sfeer op.

Vanuit Gera Lario ben je in ongeveer in 1,5 uur bij Milaan. Met de trein kan je dit gemakkelijk vanuit Colico doen.

Omdat je vanuit het noorden van het Comomeer zo in Zwitserland bent, kan je ook kiezen voor een dagtrip naar bijvoorbeeld Lugano of St. Moritz.

Lang over getwijfeld, maar toch niet gedaan.. Paragliden over het Comomeer. Vanuit onze bungalow konden we elke dag kijken naar paragliders die vanuit de bergen vertrokken. Dit gaat zeker op mijn bucketlist! Niet voor kids dit natuurlijk maar

Na een heerlijk week aan het Comomeer zijn we vertrokken naar Fano, waar ook familie van ons verbleef. Dat voelde een beetje als thuiskomen, omdat wij hier al een aantal keer zijn geweest. De schoolvakantie van Italië was net die week afgelopen. De stranden waren heerlijk rustig en alle bedjes/parasols waren gratis te gebruiken. Voor meer tips voor Fano en omgeving.

8X LEUKS OM TE DOEN MET JE KINDEREN IN FANO, ITALIË

HOTEL TIP OM TE OVERNACHTEN OP DE HEEN OF TERUG REIS

Omdat de heenweg geen succes was besloten wij de terugreis echt op te hakken. Na lang twijfelen over 1 of 2 stops, hebben wij besloten om 1 stop in te plannen in Zwitserland. Dit keer reden we wel via de bekende tunnels… We zijn gestopt in Rothenburg bij hotel Chaernsmatt. Dit was helemaal perfect voor ons en super kindvriendelijk!

Beter kon eigenlijk niet. We hadden een hele grote familiekamer en alles was hier gericht op (kleine) kinderen. Met een grote verschoningsruimte en speelplek binnen en een speeltuin/attractiepark recht voor de deur. Dus flink de kids moe maken (als ze dat niet al waren) en lekker op tijd naar bed. Ze serveren hier al vanaf 5 uur ontbijt en in het weekend vanaf 6 uur. Zodat je op tijd op kunt om daarna weer de laatste uren naar Nederland te rijden.

LEES OOK:

BLOG BY MAARTJE VAN DEN BOSCH @maartjeisblond

Mijn naam is Maartje en samen met Wesley zijn wij de trotse ouders van ons zoontje Pax (2014) en tweeling Kodi & Nola (2017). Ik maakte een vreugdedans toen ik te horen kreeg dat ik mocht starten als blogger bij CITYMOM! Ik ben altijd een vlotte schrijver geweest, maar heb er te weinig leuks mee gedaan. Het is voor mij een uitdaging om onze kids centraal te stellen, zonder voorbij te gaan aan waar ik zelf van geniet. Ik ben geboren in een dorp maar de liefde heeft mij sinds 2010 laten settelen in Eindhoven, waar ik erg blij mee ben! Alles wat ik miste in mijn dorp, heb ik hier bij de hand. Ik zou niet anders willen. Naast lover en moeder ben ik (gelukkig) ook een collega. Ik werk parttime bij een vrijwilligersorganisatie als coördinator en managementondersteuner. Hopelijk kan ik andere mensen inspireren met mijn blogs over o.a. Eindhoven, reizen & kinderkamers.