BLOG MIEKE; 9 MAANDEN OP, 9 MAANDEN AF

pizelle-smores

Wow je bent zwanger! Wat bijzonder, fijn en vooral spannend. De eerste maanden is het vooral wennen aan het feit dat je echt zwanger bent. De hormonen gieren al door je lichaam en sommigen krijgen geen hap meer door hun keel terwijl anderen in een kwartier 5 boterhammen met pindakaas verslinden alsof ze al jaren te weinig gegeten hebben. 

Na 3 maanden voelen de meeste zich weer wat beter en komt je energie weer terug. Nog steeds hartstikke spannend, maar de kop is er af! De laatste 3 maanden wordt het toch wel wat zwaarder, veel keuzes die je moet maken, opvang, kinderwagen, financiën, wiegje en zoveel meer op de lijst waar je nog geen idee van hebt waar je het voor moet gebruiken en ondertussen blijft die buik maar groeien! Iedereen vraagt continu hoe het met je gaat en natuurlijk antwoord je met een brede glimlach dat je niet mag klagen, maar stiekem is het soms toch echt best wel zwaar. Maar wow het is bijna zover, daar doe je het toch voor!

Tja en dan ben je bevallen en dan? Dat is voor veel vrouwen toch volledig onbekend. Als sporttrainer van Mom in Balance zie ik veel verschillende moeders met elk hun eigen verhaal. Sommigen hebben een bevalling gehad volgens het plaatje, maar bij anderen duurt het herstel toch langer. Misschien door een keizersnee of misschien wel doordat de bevalling moeizamer is gegaan dan je dacht. Maar dat wordt nooit uitgesproken.. Bijvoorbeeld dat je na 3 maanden nog last hebt. De controles waren allemaal goed, de verloskundige zegt dat je alles weer mag, maar waarom heb ik dan nog steeds last van mijn bekken of kan ik nog steeds niet lang lopen? En waarom vertelt niemand mij dat de 1e 3 maanden zo intensief zijn of juist heel erg meevallen! Voor iedereen is de beleving totaal anders. En zelfs als je denkt dat alles goed gaat, dan nog kan je na een aantal maanden last krijgen van bijvoorbeeld je bekken.

9 maanden ontzwangeren

Bijna niemand heeft van tevoren rekening gehouden met het feit dat je ook echt 9 maanden moet ontzwangeren. Tijdens je zwangerschap heeft het zich ook allemaal opgebouwd, dus neem ook de tijd om je ‘oude’ lichaam terug te krijgen. Begin niet met lijnen wanneer je nog borstvoeding geeft en bouw het sporten rustig op. Het komt echt goed! Het feit dat je in je hoofd ermee bezig bent is goed, maar gun jezelf ook de tijd om het weer rustig op te bouwen. En wanneer het goed gaat, geniet hiervan! Niet iedereen heeft zo’n “makkelijk” herstel. Doordat ik ben gaan sporten na mijn zwangerschap ben ik nu fitter dan daarvoor en werd ik mij ook bewust van het feit dat geduld belangrijk is. Het is niet realistisch om meteen weer een buik als Doutzen te hebben. Dit hangt zo af van je bouw, je herstel en hoe goed je voor jezelf zorgt. Voor de een is dit lekker bewegen, maar voor een ander is het juist rustig opbouwen. Ik kan alleen maar zeggen, take you’re time. Luister goed naar je lichaam en wees lief voor jezelf. Alleen dan kan je ook goed voor je kindje zorgen, daar hebben die kleine guppies tenslotte in the end het meest aan.

LEES OOK:

 

Blog by Mieke Schuurman

Photo credits: www.papernstitchblog.com

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.