5X TOP TIPS: ZO SLAAPT JE KIND ÉCHT DE HELE NACHT DOOR!

Iedere MOM wil hét recept hebben voor zo veel mogelijk slaap. Want NO SLEEP, NO LIFE!  Helemaal als je moet werken de volgende dag. Zonder genoeg slaap kan ik echt niet goed werken namelijk. Het belangrijkste element voor een goede nachtrust is een goed slapend kind. Hoe je dat krijgt? Met deze 5 tips. 

Ook voor je kind is het trouwens fijner uitgerust te zijn overdag. Nu heb ik de afgelopen jaren wat ervaring opgedaan, wat slaap-tricks betreft. Onderstaande vijf tips pas ik áltijd toe, meestal allemaal tegelijkertijd zodat mijn kinderen snel in slaap vallen én de hele nacht doorslapen. Is dat niet fijn. 

1. Zorg voor een rustige kamer

De kamer van je kind moet echt zo veel mogelijk een rust plek zijn. Je kind moet zijn of haar bedje als slaapplek associëren niet als speelplek. Ruim ook de slaapkamer voor het slapen gaan helemaal op.

Misschien realiseer je het niet, maar speelgoed op de grond kan er ’s nachts in het donker heel anders (eng!) uitzien waardoor je kindje er bang van wordt. Zorg ook dat de kamer rust uitstraalt van zichzelf, door gebruik te maken van zachte, lichte kleuren. Klinkt misschien gek, maar het helpt echt.

2. Zorg voor een vast bedritueel

Kinderen houden van regelmaat. Zorg dat je kind iedere dag op een vaste tijd gaat slapen. Zorg iedere avond voor hetzelfde bedritueel. Neem ook de tijd voor dit ritueel. Ga bijvoorbeeld een half uur van te voren al richting slaapkamer.

Doe eenmaal op de kamer geen drukke (ren)spelletjes meer, maar begin daar aan het bedritueel. Bijvoorbeeld eerst je kindje in bad, daarna een flesje en schone luier. Pyjama aan, tandenpoetsen, verhaaltje en/of liedje, slaaplekkerzoen en licht uit. Iedere avond opnieuw hetzelfde. 

3. Zorg voor een donkere kamer

Dit is echt dé beste tip die ik zelf heb gekregen toen ik een ‘new mom’ was. De kamer moet echt zo donker zijn, dat je zelf niks meer ziet als je in de kamer staat.

Voor het inslapen werkt het omdat als het donker is, het lichaam meer melatonine aanmaakt waardoor je kindje slaperig wordt. Inslapen gaat daarom beter en sneller.

Zorg écht dat alle gaten bij het raam dicht zijn en gebruik zo nodig purschuim  voor het afdichten, isoleren en vullen van naden en kieren.

Vind je kindje het te donker, blijf dan in het donker nog even een paar minuten bij je kindje als dat hem of haar helpt te ontspannen in het donker. Of doe de deur van de slaapkamer pas helemaal dicht als je kindje echt slaapt.

Ook voor het ontwaken is het fijn dat de kinderkamer zo donker mogelijk is. Als de kamer om vijf uur ’s morgens al helemaal licht is, is het niet gek als je kind daar wakker van wordt. Lichtdichte gordijnen zijn dus echt een must voor een goed slapend kind. Je kunt natuurlijk ook verduisterende rolgordijnen  kopen voor op de kinderkamer. Die gebruik ik zelf en dat werkt perfect.

4. Zorg dat je kind in zijn of haar eigen bed (blijft) slapen

Als je zorgt dat je kind altijd in zijn of haar eigen bed slaapt, voorkom je dat je kind went aan slapen in bed bij jou. Dit kan namelijk een vicieuze cirkel worden waarbij je kind niet meer zonder jou kan slapen. Wees hier echt consequent in.

Mocht je kind een keer bang zijn, dan kan je natuurlijk wel naast je kind op bed gaan zitten of desnoods een keer zelf op een matras gaan liggen naast het bed van je kind. Maak duidelijk dat je altijd in de buurt bent.

Bobbi heeft een fase moeite gehad met inslapen. Dan ging ik voor haar kamer een beetje ‘rommelen’ (was opvouwen, e-mails beantwoorden op mijn telefoon) totdat ze in slaap viel. Het gaf haar al veel rust dat ze wist dat ik in de buurt was, waardoor ze sneller in slaap viel. 

5. Zorg voor de juiste middelen in huis

Hier bedoel ik natuurlijk geen slaappillen mee! Maar vaak is de reden dat mijn zoontje niet goed in slaap kwam of onrustig sliep als toen zijn tandjes door kwamen. Daarom zorg ik dat ik altijd de juiste middelen in huis heb. VSM Kind Chamodent randgel toen er tanden doorkwamen.

Maar ook altijd kinderaspirines of anti-muggenspul. Hoestdrank is ook altijd fijn in huis te hebben, want hoesten en slapen gaat niet goed samen. Kortom wees voorbereid want s’avonds is er geen apotheek open!

BLOG BY BETTINA NESEKER @citymomnl Oprichtster van CITYMOM en hoofdredacteur is Bettina Neseker: “Met CITYMOM wil ik andere moeders (to be) naast handige CITY GUIDES dagelijks inspireren met alles omtrent lifestyle voor moeders & kids. Van kinderkamers, kindermode, verzorgingsproducten, mom-musthaves, hotspots tot kindvriendelijke reizen. Alles wat ik leuk, mooi goed en bijzonder vind deel ik met jullie”!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.