fbpx

5 MANIEREN OM JE KIND GROENTE TE LATEN ETEN

 

fw15-oeuf-broccoli-pillow
fw15-oeuf-turnip-pillow-red

Gruwelt je kind bij het aanzien van sperziebonen. Gaat hij huilen bij doperwten en spuugt hij alle broccoli uit? SHIT! Je wilt natuurlijk wel dat je kind vitaminen binnen krijgt en niet louter friet eet… Hoe kun je, je –groente-hatende-kind gezonder laat eten? Met deze 5 manieren lukt het hopelijk wel!

1. Gebruik je fantasie

Ik noem sperziebonen groene frietjes of verstop de groente in het eten door een lekkere smoothie te maken.

2. It’s all about presentation

Kook of wok verschillende groente. Het liefst met veel kleur en rijg ze aan een prikker. Of maak een leuke creatie op het bord van je kind. Omdat het er leuk uitziet denken kinderen dat het ook stuk lekkerder is…

3. Leer je kind het belang van gezond eten

Je kan kinderen al op jonge leeftijd op spelenderwijs leren waarom gezond eten beter is voor het lichaam. Als kinderen begrijpen waarom ze gezond moeten eten en waarom je kiest voor groente, dan zullen ze het niet als straf zien om te eten.

LEES OOK: VEGA IS THE NEW BLACK; TIPS OM VEGA TE ETEN MET KIDS

4. Laat ze mee helpen

Afhankelijk van hoe oud ze zijn, kun je de kinderen laten helpen met koken. Zijn ze nog jong dat kunnen ze de groente wassen of ze kunnen als ze iets ouder zijn de groente snijden, roeren in de pan en de aller kleinste kunnen dingen aangeven uit de ijskast. Zo maak je van de voorbereiding een spel waardoor ze trots zijn op het eten waaraan zij geholpen hebben en het graag op willen eten.

5. Wissel af

Geef je kind niet elke dag hetzelfde te eten. Probeer de maaltijden en tussendoortjes af te wisselen. Dat zorgt ervoor dat je kind verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Laat ze ook verschillend eten proeven en daag ze uit. Laat je kind bijvoorbeeld drie groente in de winkel uitkiezen die ze niet kennen en die jullie thuis gaan proberen. Denk niet ‘oh mijn kind lust dat vast niet’, maar biedt het aan, misschien gaat hij/zij je wel verrassen!

P.S. Er staat in deze blog groente, maar deze tips kun je natuurlijk ook met fruit doen!

LEES OOK; 

 

BLOG BY BETTINA NESEKER @citymomnl Oprichtster en hoofdredacteur van CITYMOM: “Met CITYMOM wil ik andere moeders (to be) naast handige CITY GUIDES dagelijks inspireren met alles omtrent lifestyle voor moeders & kinderen. Van kinderkamers, kindermode, verzorgingsproducten, mom-musthaves, hotspots tot kindvriendelijke reizen. Alles wat ik leuk, mooi, goed en bijzonder vind deel ik met jullie”!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.