RONDREIS DOOR MAROKKO MET KINDEREN; ALLE TIPS

Maroc avec les enfants!

De herfstvakantie was in aantocht, het weer in Nederland was weer wat minder aan het worden, dus wij dachten we gaan een weekje zon pakken. Herfstvakantie is maar 1 week, dus niet al te ver, maar we hadden wel weer eens zin in avontuur, cultuur en iets anders dan de Spaans, Italiaans of Franse Costa. Dus we kozen voor een rondreis door Marokko met onze kinderen.

Marrakech waren we al een keer zonder kinderen geweest, beviel toen heel goed, het is maar 4 uurtjes vliegen, Transavia vliegt er direct op, het weer is in die periode meer dan aangenaam en Marokko is een erg divers en veelzijdig land. Dus dit keer maar eens met kids van 8 en 10 jaar oud proberen.

Onze route; Marrakesh  – Essaouira – Agafay – Ait Ben Haddou – Marrakesh.

Vrijdag 5.50 (!!) vertrokken we vanaf Schiphol en dankzij het ene uur tijdsverschil landden we om 8.50 op Marrakesh Airport. Het opstaan en vertrek was best even pittig (hoewel op vakantie gaan nooit een straf is), maar daarvoor kregen we nu de hele dag in Marokko terug.

RONDREIS DOOR MAROKKO MET KINDEREN | CITYMOM 1

de watervallen van Ouzoud

We hadden van tevoren een auto gehuurd, en omdat je in hotels toch meestal pas vanaf 15 uur kan inchecken zijn we direct door gereden naar de watervallen van Ouzoud, zo’n 2.5 uur rijden vanaf Marrakesh.

De rit ernaartoe is al mega leuk en eenmaal daar aangekomen maak je een hele mooie wandeling van 1 uur naar de waterval toe, onderaan de waterval kun je een boottochtje maken (deed ons teveel aan een pretpark attractie denken dus niet gedaan) en ga je lekker lunchen (Tajine mmmm). Daarna loop je weer een uur naar boven via de andere kant van de waterval en kom je heel veel apen tegen die je ook wat pinda’s kan voeren, dit vonden de kinderen vooral erg leuk. Ook zijn we onze hele tocht (ongevraagd) vergezeld door Farid die ons van alles over de omgeving vertelde en ons een paar woorden Berber leerde.

RONDREIS DOOR MAROKKO MET KINDEREN | CITYMOM 1

Marrakesh

Na 3 uurtjes stapten we weer in de auto en reden we terug naar Marrakesh – CHAOS als je hier met de auto rijdt, tegelijkertijd als je wilt parkeren is men erg behulpzaam, helpt je met inparkeren en past vervolgens een weekend collectief op je auto, veel persoonlijker dan de parkeermeters die we in Amsterdam kennen. We hadden een heerlijke Riad in de Medina; Riad NayaNour, daar heel even uitrusten en een klein plonsje nemen.

RONDREIS DOOR MAROKKO MET KINDEREN | CITYMOM

’s avonds hebben we gegeten bij Pepe Nero, dit restaurant heeft een Italiaans / Marokkaanse cuisine, erg goed eten en de kinderen konden culinair een beetje acclimatiseren (er is ook spaghetti bolo).

Op de terugweg zijn we via het bekende Djemaa El Fna plein gelopen, waar slangen bezweerders en andere artiesten hun kunstje doen. Ook kun je hier in de vele streetfood restaurantjes eten. Onze kinderen (en wij eigenlijk ook) waren te moe van de hele dag reizen en indrukken opdoen (vooral Marrakesh was even heftig voor de kids) dus zelfs het ijsje werd afgeslagen en we gingen naar bed.

Dag 2 stond in het teken van Marrakesh ontdekken, slenteren, lunchen en natuurlijk het Yves Saint Laurent museum te bezoeken. Nu heb ik zelf vrij weinig met mode en ontwerpers, maar dit is echt een MUST SEE als je in Marrakesh bent. Naast een collectie mode ontwerpen heeft YSL ook een tuin aangelegd voor z’n geliefde en deze is onwijs mooi. Reizen met kinderen kan zo z’n voordelen hebben kwamen we achter, want bij aankomst stond er een rij van ik denk 500 meter (ja we hadden moeten reserveren), maarrrrrrrr met als je met kinderen onder de 12 naar binnen wilt dan kun je bij een apart loket kaartjes halen en daar was de rij 0 meter.

Na het museum en de tuinen weer de drukte van de Medina in met z’n gave winkeltjes. We hebben geluncht bij Le Jardin Secret waar je even helemaal weg bent uit de drukte, heel gek, maar prettig. Dit is een bekend plekje en wordt vaak aangeraden en dit is niet zonder reden. We zijn na de lunch nog naar de oude en bekende Koranschool Ali Ben Youssef Medersa gegaan en ook dit is erg de moeite waard, een prachtig oud gebouw met een hele mooie binnenplaats met hele kleine tegeltjes. De rest van de middag hebben we gewandeld en die avond hebben we gegeten bij Terrasse des Epices.

Een aantal weken na onze reis hebben we een Nederlandse vrouw ontmoet die daar 7 jaar geleden een sociaal project heeft opgezet. Ze verzorgen fiets tours door Marrakesh (ook fietsen met kinderzitjes) en bieden daarnaast Engelse les, fiets reparatie les en een café dat fungeert als sociaal meeting point voor de lokale werknemers. Een heel mooi initiatief en indrukwekkend wat zij daar heeft opgebouwd. Helaas hebben wij de fiets tour niet gedaan, maar alleen daarom zou ik een keer terug gaan. Voor meer informatie check pikalabikes.com

Essaouira

Zondag direct na het heerlijke zoete ontbijt in de auto gestapt, onze guards wat parkeergeld gegeven en door naar Essaouira aan de westkust. Wederom een mooie route, geiten in de boom gezien en toen kwamen we aan bij hotel Le Jardin des Douars, een oase….. Twee hele knappe zwembaden waarvan 1 adults only (props voor zwemdiploma’s), kleinschalig, mooi authentiek gebouw en ze hebben ook een paar vrijstaande villa’s met private pool. Eten 10plus, zowel ontbijt, als lunch als diner. Mocht je deze kant opgaan dan zou ik dit hotel niet overslaan.

Vanuit deze oase hebben we een aantal activiteiten ondernomen, surf-lessen bij Ocean Vibes Morocco in Sidi Kaouki (15 min rijden), Quad rijden in Essaouira bij Palma Quad , waar ze naast quad rijden ook andere outdoor dingen regelen. Verse vis in de haven van Essaouira eten, sommigen zeggen dat dit een tourist trap is en je wordt afgezet, maar ik heb nog nooit zulke lekkere verse vis van de BBQ (langoustine, kreeft, octopus, tong) gegeten voor een prijs waar je in Nederland alleen een garnaal krijgt, dus ook weer grote aanrader!

RONDREIS DOOR MAROKKO MET KINDEREN | CITYMOM

Essaouira zelf ook een leuk stadje, veel kleiner en rustiger dan Marrakesh met lekkere restaurantjes en koffietentje, onze favorieten waren in de Medina Triskala, The New Mandela Society, The Loft voor het uitzicht en een drankje en uiteraard de vis vers uit zee.

Agafay woestijn

Na drie nachten gingen we weer verder met onze trip, op naar de Agafay woestijn (4 uur rijden), hier aangekomen weer in een volledig anders (maan) landschap was ook weer een avontuur. We sliepen in de Canyon Lodge met z’n vieren in een bedoeïenen tent, er was een infinity pool die over ging in woestijn/maanlandschap wat een heel gaaf beeld opleverde. We hebben hier de hele middag lekker boekje gelezen.

RONDREIS DOOR MAROKKO MET KINDEREN | CITYMOM

Om 18 uur stonden onze kamelen klaar voor een kamelentocht door de woestijn.

Let op: van tevoren wel even goed geïnformeerd of dit in het kader van het dierenwelzijn/leed nog wel kan, maar als de kamelen hoeder goed voor z’n dieren zorgt dan is dit niet schadelijk.

We hebben een uur op de kameel gezeten, de zon zien ondergaan, ook weer magisch. De eigenaren van de Canyon Lodge maken ’s avonds voor iedereen hetzelfde eten (je kunt wel vlees/vis/vega kiezen) en omdat het buiten koud is zit je met z’n allen in een tent met muziek, heel knus.

Overigens vonden we de Agafay woestijn met kinderen ook prima voor maar één nacht. Behalve het zwembad was er verder weinig te doen.

Aid Ben Haddou

De dag erop zijn we zijn we vroeg vertrokken want we hadden vandaag een lange rit voor de boeg (4 uur). Maar goed en route naar Aid Ben Haddou, wat de mooiste Ksar (oud vestigingsstad) van Marokko zou moeten zijn. Deze ksar is geheel gemaakt van hout en leem, wat inderdaad een heel mooi aangezicht is. De trip via het Atlas gebergte ernaartoe is ook weer erg gaaf al had het van de kinderen een uurtje (of twee) korter rijden gemogen.

We sliepen hier in Dar Mouna La Source, wat helemaal prima was, ook weer met zwembad (dat is in deze tijd met kinderen wel echt een must want de temperatuur was iedere dag 25-30 graden).

Toen het iets afkoelde zijn we de beroemde Ksar ingegaan (hier hebben oa de filmopnamen van Game of Thrones en The Gladiator plaatsgevonden). Weer iets helemaal anders en indrukwekkend, de zonsondergang vanuit het stadje meegemaakt en daarna een pizza op het dakterras van restaurant La Terrazza, dat was na een weekje Tajine ook wel weer eens lekker.

En dan komt het einde van de vakantie alweer in zicht. Omdat we de afgelopen dagen toch best veel onderweg waren besloten we even heel relaxed af te sluiten in een chill/relax hotel L’oliveraie de Atlas net buiten Marrakech. Vanaf het moment dat we daar aankwamen hebben we ons op een ligstoel aan de pool gelegen met een lekker drankje met parapluutje! Hele fijne afsluiter van een te gekke mooie indrukwekkende reis.

De kinderen vonden het ook een hele gave trip en willen het liefst volgend jaar weer.

MEER OVER MAROKKO? LEES OOK:

BLOG DOOR CARLIJN ELTINK

IF YOU LIKE IT, PIN IT

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.