Margareth de Haas, moeder van Nick (17) en Kiki (14), woont in Muiderberg. Samen met Jeannette Kraaijeveld richtte zij in 1998 Koeka op. CITYMOM is fan van Koeka en vindt het dan ook erg leuk dat Margareth aan CITYMOM vertelt over hun succesvolle bedrijf.
Hoe kwamen jullie op het idee voor Koeka?
Jeannette en ik kennen elkaar uit de modewereld. In 1996 waren we tegelijk zwanger. Op zoek naar babykleding en babyspulletjes konden we binnen het bestaande aanbod nauwelijks iets leuks vinden. We besloten van de nood een deugd te maken en richtten Koeka op. We vonden dat Koeka echt een eigen karakter moest krijgen en dat het goed met elkaar en vooral ook ons interieur moest combineren. Destijds leek het wel alsof de toenmalige babyspulletjes altijd ons interieur overschreeuwden. De spullen moesten zowel voor moeder als kind aangenaam en gebruiksvriendelijk zijn en dus van hoge kwaliteit. En de stoffen en kleuren moesten perfect in harmonie zijn met de andere spullen in huis. Zo ontstond de eerste Koeka collectie.
Kunnen jullie kort iets vertellen over hoe het nu met Koeka gaat?
Heel goed! Zo goed zelfs dat we dit jaar (ons 15-jarig jubileum) een Home collectie hebben ontwikkeld. We hadden altijd al een kleine Home collectie, maar het was tijd deze uit te breiden om ons mix ’n match principe echt eer aan te doen. Nu kun je namelijk echt het hele huis aankleden met Koeka. Van de babykamer tot woonkamer, slaapkamer en zelfs badkamer. We hebben al heel veel positieve reacties ontvangen, daardoor blijf je ook zo gemotiveerd telkens weer mooie dingen te ontwikkelen.
Wat was het grootste obstakel en hoe zijn jullie daar overheen gekomen?
Dat was de beslissing om de collectie zo klein mogelijk te maken en ons NOS (never out of stock) aanbod zo breed mogelijk neer te zetten. Nu achteraf was dit echt de beste beslissing die we ooit hadden kunnen nemen. Je neemt daarmee een enorm risico, maar tegelijkertijd onderscheidt het ons ook van anderen. Je biedt wel service door zo veel artikelen altijd op voorraad te hebben voor je klanten.
Waar zijn jullie het meest trots op?
Dat we altijd onze eigen koers zijn blijven varen en trouw blijven aan onze identiteit. Veel merken waaien met alle winden mee, maar verliezen zichzelf daardoor. En natuurlijk dat Koeka ondanks de huidige economische situatie nog steeds blijft groeien. Dat is misschien juist wel de ultieme bevestiging voor ons dat we nog steeds op de goeie weg zijn.
Wie is jullie grote voorbeeld?
Dat vind ik een hele moeilijke… ik denk dat ik er niet echt een heb, anders had ik ‘m nu al bedacht…
Hoe combineren jullie het opvoeden van de kinderen en het runnen van jullie bedrijf?
Door er heel bewust mee bezig te zijn. We proberen onze aandacht op de juiste momenten goed te verdelen. Het is niet makkelijk, maar je wordt er wel beter in. Soms neem ik even afstand van werk om thuis weer meer te kunnen geven en dat creëert tegelijkertijd juist weer ruimte en inspiratie op kantoor. Zo snijdt het mes aan twee kanten dan. Het is ook een soort aanvulling aan elkaar, je zoekt een evenwicht, een balans.
Welk advies zouden jullie moeders mee willen geven die ook hun eigen business willen starten?
Kies er voor 200% voor. Vooral de eerste periode. Het vergt heel veel energie, maar als je er echt in gelooft en doorzet kun je er geen spijt van krijgen. Het zou eeuwig zonde zijn als je 65 bent en denkt “Had ik het maar gedaan…”
Hoe zien jullie de toekomst van Koeka?
We groeien nu gecontroleerd en dat blijven we doen. We zullen ons altijd blijven ontwikkelen, dat zit in ons DNA, maar we zijn nuchter dus doen geen gekke dingen. Tegelijkertijd zijn we ook niet heel erg met de toekomst bezig. We hebben natuurlijk wel een visie, maar Koeka is tijdloos en eigentijds tegelijk en onderweg vormen die twee elementen zich tot één.