fbpx

10X MIJN BESTE TIPS VOOR ALS JE ZWANGER GAAT VLIEGEN

Vliegen terwijl je zwanger bent kan erg vermoeiend zijn. Je kan je oncomfortabel gaan voelen in je vliegtuigstoel, misselijk worden, kramp krijgen, uitdrogen en zo kan ik nog even doorgaan. Maar negen maanden niet op reis was voor mij geen optie. Ik hou van reizen, dus zwanger of niet; ik ging ervoor. Zelf toen ik 7.5 maand zwanger was vloog ik nog naar Dubai. 

Hierbij mijn beste tips die ik tijdens het reizen met zwangere buik geleerd heb! 

1. VLIEGTUIGMAATSCHAPPIJEN VS ZWANGERE VROUWEN

Check bij de vliegtuigmaatschappij tot wanneer ze zwangere vrouwen meenemen, dit verschilt namelijk per maatschappij. Bij KLM en Transavia mag je vanaf 36 weken niet meer vliegen. British Airways vereist na de 28ste week een doktersverklaring, maar Singapore Airlines wil die altijd weer bijvoorbeeld! 

2. FIT TO FLY BRIEFJE 

Overleg altijd met je verloskundige voordat je met vakantie gaat. Neem ook alle gegevens van je verloskundige mee en je zwangerschapskaart waarop je medische gegevens staan. Laat je verloskundige een ‘fit-to-fly’ briefje meegeven als je gaat vliegen.

3. COMFI KLEDING 

Trek comfortabele kleding en schoenen aan die niet te strak zit omdat je lichaam (en dus ook je voeten) tijdens het vliegen iets uit zet.

4. GANGPAD STOEL

Vraag bij het reserveren of het inchecken om een stoel aan het gangpad, zodat je makkelijk kunt plassen!

Of kijk ze heel lief aan, steek je buik naar voren en vraag of er nog plek is in de businessclass… Ja heb je.. Nee kan je krijgen!

5. INVESTEER IN PLEK OP DE EERSTE RIJ 

Investeer in een plek op de eerste rij. Daar moet je bij de meeste luchtvaartmaatschappijen voor bijbetalen, maar als je zwanger bent is het zeker het geld waard. Je voeten omhoog kunnen doen, vooral tijdens een lange vlucht is echt heel fijn als je zwanger bent. 

6. LOOP 

Loop regelmatig even een rondje door het vliegtuig. Te lang zitten remt namelijk de bloeddoorstroming.

7. DRINK WATER 

Drink veel water. Blijf gehydrateerd, helemaal in vliegtuigen waarin ze de lucht recyclen. Probeer voordat je het vliegtuig in gaat al een liter water gedronken te hebben.

8. KOOP STEUNKOUSEN 

Steunkousen zijn in het vliegtuig je beste vriend! Je kan online speciale steunkousen voor zwangeren kopen. Deze sokken zijn niet alleen een goed middel tegen pijnlijke en vermoeide benen, ze zijn ook goed als je gedurende langere tijd stilzit, omdat de verhoogde druk je benen actief houdt.

9. EIGEN SNACKS 

Neem je eigen snacks mee in het vliegtuig en bijvoorbeeld ook je eigen theezakjes die je lekker vindt, of drinken waarvan je denkt dat het niet aanwezig is aan board. Mij maakte het eten in het vliegtuig soms echt heel misselijk en dan was ik blij dat ik mijn eigen eten had. Ook werd ik soms juist misselijk als ik níet at, dus ook dan is het weer fijn niet afhankelijk te zijn van wat en wanneer de stewardessen iets hebben. 

10. STRETCH 

Stretch it out! Als je zwanger bent is het super belangrijk om veel op te staan, te stretchen en te lopen. 

LEES OOK:

BLOG BY BETTINA NESEKER

Oprichtster en hoofdredacteur van CITYMOM: “Met CITYMOM wil ik andere moeders (to be) naast handige CITY GUIDES dagelijks inspireren met alles omtrent lifestyle voor moeders & kinderen. Van kinderkamers, kindermode, verzorgingsproducten, mom-musthaves, hotspots tot kindvriendelijke reizen. Alles wat ik leuk, mooi, goed en bijzonder vind, deel ik al sinds 2013 met jullie op deze blog”!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.