MINDER SUIKER VOOR MIJN KIDS? ZO DOE IK DAT!

Actify Your Family | CITYMOM.nl 2Actify Your Family | CITYMOM.nl 3 Actify Your Family | CITYMOM.nl 1

Afgelopen week zijn we gestart met Actify Your Family. Hopelijk heb je al veel inspiratie op kunnen doen op de Facebookpagina en tips gekregen over het eerste onderwerp; meer groenten! Deze week is het thema ‘lekker zoet’. Zelf ben ik ook echt een voorstander van weinig suiker voor kinderen. Er zit al zoveel geraffineerde suiker in producten. Suiker zit ook in granola, de kant en klare pastasaus, brood, dingen waarvan je denkt, maar dat is toch niet zo ongezond! Natuurlijk is het makkelijker om een pakje te pakken in plaats van zelf pastasaus te maken helemaal als je als busy mom al zo weinig tijd hebt… Daarom tips deze week die je hopelijk helpen om te minderen met suiker. 

MINDER SUIKER BIJ HET ONTBIJT

Wat ik deze week heb gedaan is in het weekend (dit kan ook op je mama dag mocht je die hebben) eten vooruit te maken. Heel veel producten kan je invriezen dat wanneer je een pasta wilt maken, je je eigen saus er makkelijk bij kan pakken. Ook voor ontbijt zelf granola maken is zoveel gezonder dan een kant en klaar pak uit de super markt. Je weet namelijk wat erin zit als je het zelf maakt. Het recept van de granola die je in de MaaltijdMatch App kan vinden zoet je met bananen en ahornsiroop. Hierdoor heeft het een minder groot effect op je bloedsuikerspiegel dan geraffineerde suikers en heb je dus na het eten ervan ook minder last van de bekende suikerdip. Zelf vind ik havermoutpap met vers fruit of rozijnen erin ook een perfect gezond zoet ontbijtje. Het is soms ook maar net waar je je kinderen aan went. Als jij geen cereals op tafel zet, is het er ook niet en kunnen ze het ook niet missen!

MINDER SUIKER TUSSENDOOR

Snelle en gezonde snack? Ik ben fan van bananenbrood. Heerlijk zoet en ook makkelijk in te vriezen. Super makkelijk te maken en altijd lekker veel zodat je voor de hele week genoeg hebt. Stop wat plakken bananenbrood ’s morgens in het luncht trommeltje. Vult goed én smaakt goed. Daarnaast zorg ik dat ik geen bergen chocolade en koekjes in huis heb. Ik merk echt dat als het er niet is, mijn kids er niet om vragen. Weten ze dat er chocolade in huis is (hallo Decembermaand..) dan weten ze waar het ligt en vragen ze er iedere dag om… Gewoon niet in huis halen, dan kan je ook niet in de verleiding komen (ah toe mama… 1 stukje…) om het te geven!

MINDER SUIKER IN DRANKJES

In drankjes zit vaak veel verborgen suiker. Geef jij je kind regelmatig chocolademelk, appelsap of limonade? Daar zit veel geraffineerde suiker in, dus beter om zoveel mogelijk te vermijden. Probeer in plaats daarvan eens een shake te maken. Zelf mix ik fruit, groenten en water in de blender. Minstens even lekker en een stuk beter voor die kleintjes! Of doe een paar aardbeien in een glas water. Ziet er grappig uit en door de aardbeien krijgt het water een zoete smaak.

MINDER SUIKER TIJDENS DE LUNCH

Ik betrapte mij erop dat ik ongeveer de hele zomervakantie pindakaas, jam, smeerkaas, appelstroop en/of chocopasta op het brood van mijn kinderen heb gesmeerd… We waren zo vaak weg dat dit iets was wat er altijd in huis was of mee ging in de tas… Slecht slecht slecht ik weet het! Daarom heb ik al deze potjes nu verbannen uit het huis en zorg ik dat ik gezonde alternatieven in huis heb voor op brood! Avocado prakken bijvoorbeeld! Of een eitje koken. Hüttenkäse is gezond. Net als eigen gemaakte humus. Dit zijn ook smeersels maar dan een healthy versie!

MINDER SUIKER BIJ HET DINER

Zorg dat je een voorraad eten in de vriezer hebt liggen. Mijn valkuil is namelijk dat ik nooit iets in huis heb en na een dag werken geen zin meer heb om nog naar de supermarkt te gaan, laat staan te koken. Plannen is dus erg belangrijk bij gezond eten.  Dus zorg ik er nu voor een voorraad te hebben zodat ik minder geneigd ben een pizza te bestellen…

MINDER SUIKER NA HET ETEN

Kant en klare toetjes uit de supermarkt zijn vaak ongezond. Iedere maaltijd afsluiten met iets zoets is ook zeker niet nodig. Bobbi zelf krijgt bijna nooit een toetje na het eten! Wil je toch een keer iets lekkers maken voor na het avondeten, geef dan niet een kant en klaar toetje maar fruit met kwark of yoghurt. Of vries yoghurt gezoet met honing in en geef ze een gezond ijsje! Een ander leuk ijsje is met een hartjesvormpje uit een watermeloen een hartje halen en op een stokje prikken! Succes gegarandeerd!

Benieuwd welke gezonde tips jullie allemaal toepassen!

Zelf haal ik veel lekkere gezonde recepten zonder suiker uit de MaaltijdMatch app. Je kunt hem hier downloaden voor Apple gebruikers en hier Voor Android gebruikers.

 

 

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.