ROADTRIP DOOR ITALIE MET KINDEREN; PERFECT VOOR DE NAZOMER

roadtrip door italie met kinderen

Een roadtrip door Italie is perfect voor in de nazomer! Lekker door Zuid-Italie rijden; Rome, Pimonte / Napels & Paestum. Daar waar je met handen en voeten moet communiceren omdat de Engelse taal nog onbekend is. Waar het er allemaal net iets ruiger aan toe gaat dan in de braaf gemaaide Toscaanse heuvels. En niet geheel onbelangrijk, het in september doorgaans 25 graden plus is.

Ga je in het najaar met je kinderen naar Italië, dan kan je de hectiek van de juli en augustus maanden met bijbehorend prijskaartje ontwijken, ideaal!

Het idee is om vanuit daar de kust naar beneden te rijden. We vertrekken dit keer vanaf Rotterdam Airport (terwijl we zelf in Amsterdam wonen), dit omdat een beetje speurwerk 4 retour tickets van €280 opleverde, de moeite waard om dit eens te proberen dachten wij.

Achteraf kan ik ook zeggen dat het is bevallen, je kunt je auto er makkelijk parkeren en omdat het zo’n klein vliegveld is gaat alles lekker snel. Rotterdam – Rome is zo’n 2 uur vliegen, voor (onze) kinderen een ideale en tegelijkertijd maximale duur.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld, bagage van de band gehaald, stond heel ideaal de huurauto al gereed. Via Sunny Cars hadden we een auto gehuurd en konden we gebruik maken van de express service. Alle gegevens hadden we thuis al ingevuld en het enige dat we nog hoefde te doen is een sleutel in ontvangst nemen. Nogal fijn en geen overbodige luxe als je met kinderen reist! Een aanrader dus!

Rome

Alle bezienswaardigheden bevinden zich op loopafstand van elkaar, wat ideaal is! Rome lijkt sowieso wel openluchtmuseum. Je kan wel 1001 bezienswaardigheden bezoeken. Een een aantal daarvan wilden we met de kinderen bekijken.

Natuurlijk gingen we naar het Colosseum want daar vochten vroeger tijgers. De Trevi fontijn, want daar stonden de zeemeermannen uit het sprookje van Ariel. Wat ook erg leuk is, is gewoon lekker rondwandelen door de vele smalle straatjes.

Twee wijken die ik erg kan aanraden zijn Monti en Trastevere, veel leuke winkeltjes, restaurantjes en gelukkig zoals overal in Italië lekker ijs, dus kids én ouders blij.

We wilden graag met de kinderen de stad in maar tegelijkertijd ook zwembad, tuin en ruimte. Na een kleine speurtocht op het world wide web hebben we deze accommodatie gevonden: Villagio Azzurro. Net iets buiten Rome. Overdag heerlijk relaxen in de mooie tuin van dit hotel en wanneer de temperatuur iets lager werd, op naar de stad. Vanaf hier ben je binnen 15 a 20  minuten midden in de stad.

Pimonte / Napels

Na drie dagen acclimatiseren vertrokken we zuidwaarts richting Napels. In het dorpje Pimonte hadden we een agriturismo  gevonden die hoog scoorde op de kindvriendelijkheids graadmeter. Naast een zwembad en speeltuin is er ook een kinderboerderij. S’avonds wordt hier gekookt door la mama di casa, wat ons geen enkele avond is tegen gevallen.

an-ice-cream-a-day-keeps-the-doctor-away-citymom-nl mercato-di-porta-nolano-lekker-visjes-halen-op-de-markt-napoli-citymom-nl only-nice-choices-citymom-nl positano-een-van-de-mooiste-plekken-langs-de-amalfi-kust-citymom-nl roadtrip-italie-citymom-nl

Vanuit Pimonte ben je binnen een half uurtje in Napels, maar ook de prachtige Amalfi kust is om de hoek. De rit alleen al is een feestje en eenmaal daar heb je een aantal mooie kustplaatsjes; Ravello, Sorento, Praiano. Favoriet bij ons was toch zeker Positano, strandbedje huren, lekker eten bij Chez Black en daarna nog een boottochtje naar Amalfi (check).

Paestum

Het laatste deel van onze vakantie hebben we door gebracht in Paestum, dit dorpje ligt zo’n 50 km onder Salerno. Na het city hoppen en cultuur snuiven was het tijd voor een paar dagen helemaal niks doen, en dan ben je in Paestum aan het goede adres, er is daar –  op een aantal Griekse opgravingen na – ook helemaal niks te doen.

We zaten hier in het Oleandri Resort waar we ons eigen huisje hadden, pal aan het zwembad en 200 meter verderop konden we gebruik maken van een privé strand. Ze hebben hier ook een kids club waar kinderen vanaf 3 jaar iedere dag vermaakt kunnen worden, dit is dan wel weer een klein nadeel van buiten het seizoen reizen, deze is alleen geopend in het hoogseizoen. We hebben hier vooral gezwommen, gespeeld en echt even tot rust gekomen, een top afsluiter van een heerlijke vakantie.

Naast de bekende Italiaanse verwennerijen, heerlijk eten, lekkere wijnen, mooie cultuur, fijn klimaat, is het ook echt een enorm kindvriendelijk land. Kinderen zijn overal welkom er wordt enorm rekening met ze gehouden en dat reist wel heel erg fijn, Deze roadtrip van 3 stops was ook precies de goede combinatie van afwisseling stad / strand en telkens niet te lange afstanden voor de jongens. Echte een aanrader!

Lees ook de roadtrip van Carlijn door Andalusie.

BLOG & PHOTOS BY CARLIJN ELTINK.