NORMANDIË; PERFECT VOOR EEN ROADTRIP MET DE KINDEREN

NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1

Tijdens het paasweekend wilden wij een lang weekend weg. Het liefst een onbekende plek ontdekken. Het werd Normandië in Frankrijk. Wat een prachtig gebied, dat bleek! Perfect ook voor het hele gezin. We hebben vijf superdagen gehad met de kinderen. Bij deze neem ik je mee op onze mini-roadtrip.

De roadtrip begon al vroeg… om vijf uur ‘s ochtends op zaterdagmorgen welteverstaan. Nooit eerder waren wij zo vroeg vertrokken met de kids. Maar ik kan het iedereen aanraden. De kinderen sliepen nog een paar uur door in de auto, waardoor de rit weer korter voor ze leek. Wij konden op deze manier een beetje rustig wakker worden. Daarnaast was het erg fijn om zeven uur later op de plek van bestemming (Cabourg) aan te komen en meteen aan te kunnen schuiven voor de lunch!

Genieten aan de kade van Cabourg

Om 12.15 uur zaten wij namelijk aan de kade van Cabourg al te genieten van witte wijn, oesters en mosselen in de zon. We hadden ons geen beter begin van de vakantie kunnen wensen!

NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1

De eerste twee nachten verbleven wij in een appartement van Pierre & Vacances Résidence Port Guillaume. Een prima appartement met binnenzwembad (en in de zomermaanden ook een buitenzwembad).

Ons eerste lunchtentje, Le Bistrot du Port, zat tegenover ons hotel en is meteen een megatip. We hebben er heerlijke vis gegeten. Daarnaast was het er kindvriendelijk met kinderstoelen en een speciaal kindermenu.

We konden pas om 15.00 uur inchecken in het hotel, dus na de lunch zijn we naar het strand gewandeld. Het was slechts vijf minuutjes lopen van het hotel naar het strand.

Het Normandische strand is prachtig!

Het strand is super breed, een beetje ruig en genoeg schelpen om te zoeken. Het weer was heerlijk dit paasweekend, dus de kinderen renden met hun opgestroopte broeken de zee in en ik plofte in het zand en keerde mijn hoofd naar de zon. Heerlijk om na een lange winter weer zon op je gezicht te voelen.

Na onze kennismaking met het strand hebben we een klein middagdutje op de hotelkamer gedaan. Het vroege opstaan voelden we toch wel even. Daarnaast eten de Fransen natuurlijk wat later dan de Nederlanders, dus wilden we dat de kinderen ‘s avonds ook nog wat energie zouden hebben.

Mocht je nog vol energie zitten en geen middagdutje nodig hebben, dan kun je bijvoorbeeld met de kids gaan midgetgolfen bij Golf Miniature Cabourg.

NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1

Eten aan de boulevard & een ontbijtservice

‘s Avonds gingen we weer terug naar het strand en eten bij restaurant Le Beau Site aan de boulevard. We zaten heerlijk buiten. De kinderen speelden op de boulevard en we proostten op een geslaagde eerste vakantiedag.

Zondagochtend werden we wakker en kwam de ontbijtservice verse croissants en stokbrood brengen. We ontbeten op ons balkon met prachtig uitzicht over het glinsterende water en de dobberende bootjes in de haven. Fijn wakker worden is dat!

NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1 NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1

Na het ontbijt gingen we koffiedrinken in Beuvron-en-Auge. Een megaschattig dorpje, dat bekendstaat als een van de mooiste plaatsjes van Frankrijk. Het was er inderdaad te fotogeniek voor woorden!

Vechten met ridders & een rondje reuzenrad

Na de koffie reden we door naar Crevecoeur Castle, of eigenlijk moet ik het natuurlijk op zijn Frans zeggen: Château de Crèvecoeur.

Het was eerste paasdag en er superleuke activiteiten voor kinderen georganiseerd. Zo kon je vechten met ridders, op een draak zitten, pijl-en-boog schieten, ouderwetse spelletjes doen en natuurlijk paaseieren zoeken. De zon scheen en we hebben ons goed vermaakt. Ook als het geen Pasen is, is het zeker een aanrader om met kids heen te gaan. Al deze activiteiten worden de hele zomer door georganiseerd, op het eieren zoeken na!

In de namiddag wilden Bobbi en Fitz graag gaan zwemmen, dus zijn we teruggegaan naar ons hotel. Na het zwemmen pakten we nog even een terrasje aan de haven. Voordat we gingen eten, maakten we ook nog even een rondje in het reuzenrad van Cabourg. Bobbi zou dit later benoemen als het leukste wat ze deze vakantie deed (een echt hoogtepunt dus…). Ik vond het zelf eerlijk gezegd best een spannend reuzenrad.

Eten gingen we bij Plan Baie restaurant, een paar minuten lopen vanaf ons hotel. Er hing een superrelaxed sfeertje waar ik een heerlijke tonijnsteak at en de kinderen een pizza. We zaten weer buiten en de kids konden er lekker rondrennen.

Door met onze roadtrip door Normandië

Maandag was het tijd om Cabourg te verlaten en verder te gaan met onze roadtrip door Normandië. Onderweg stopten we in het plaatsje Pont-l’Évêque voor koffie, maar doordat het tweede paasdag was zaten alle terrassen overvol en zijn we redelijk snel naar onze lunchplek gegaan: Les Tonneaux du Père Magloire.

Tegenover het restaurant zat de Calvados Experience, waar je alles kan leren over het beroemde drankje Calvados. Ik was benieuwd of de kinderen dit ook leuk zouden vinden, maar het is super interactief en de kinderen (en wij!) vonden het te gek. Er was ook een kleine proeverij bij de experience. De kinderen kregen biologische appelsap, ook gemaakt in Normandië. Wij hebben ook een mooie fles als souvenir mee teruggenomen!

Mocht je niet zo’n Calvados- of drankliefhebber zijn, dan kan je ook naar Cerza Zoo gaan om diertjes te kijken. Altijd goed met kinderen natuurlijk.

Fijne kindvriendelijke Bed & Breakfast

Na onze kennismaking met de Calvados, reden we door naar onze volgende slaapplaats: Bed & Breakfast Les Cigognes, in het hart van het Marais Vernier Parc, waar onze host Isabelle ons al stond op te wachten.

Wat een prachtige plek was dit! De kinderen voelden zich al snel thuis en renden door de tuin, van de schommels naar de speelgoedtractor en voetbalden met het zoontje van Isabelle. Ik nestelde mij in de hangmat en childe schommelend met een tijdschrift, genietend van het uitzicht over de mooie groene heuvels.

NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1

‘s Aavonds aten we bij een restaurant in de buurt: l’Auberge de l’Etampage. Ze hebben geen website, maar het adres is Auberge de l’Etampage 82, Quartier de l’Église 27680 Marais-Vernier. Dat dorp bestaat uit slechts één straat en daar zit dit restaurant dan ook.
Ik vond het echt fantastisch daar. Alsof de tijd had stilgestaan, met allemaal gekke ouderwetse snuisterijen.

De excentrieke eigenaresse stond ook in de keuken. We hebben echt waanzinnig lekker gegeten! Voor de kinderen maakte zij een speciale kinderpasta. Er was speelgoed voor de kids en een kinderstoel, mocht je dat nodig hebben. Echt een aanrader om naartoe te gaan.

Fietsen door het Marais-gebied

De volgende dag leende zich perfect voor een fietstocht met picknick door het Marais-gebied. De fietsen huurde we bij onze B&B van Isabelle. Het was niet te warm en niet te koud. Kindjes achter aan de fiets in een soort aanhangwagentje, vonden ze leuk natuurlijk. Ik kreeg een elektrische fiets, superfijn is dat.

Het gebied is heel mooi. Wij hebben een rondje van 20 kilometer gedaan. Onderweg een paar keer gestopt om te picknicken. Echt een aanrader om te doen. Na de fietstocht hebben we gerelaxt in onze familiekamer van de B&B. Deze kamer was lekker ruim en heeft grenzend aan de masterbedroom, ook een zitgedeelte.

NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1

In de namiddag kan je winkelen en een terrasje te pakken op een half uurtje rijden vanaf de B&B; in het plaatsje Pont-Audemer. Je kunt ook een bezoek brengen aan het plaatsje Le Bec-Helloiun, wat in het lijstje van de mooiste plaatsen van Normandië staat.

Heerlijke verse eitjes van de kippen uit de tuin

’s Avonds kookte Isabelle voor ons in de B&B. Lekker om even ‘thuis’ te eten, en nog fijner dat er lekker voor je gekookt wordt. Daarnaast kan Isabelle heerlijk koken. Dit doet ze met allemaal lokale producten. Maar ook haar ontbijt mis ik nog steeds: heerlijke verse eitjes van de kippen uit de tuin, zelf gemaakte marmelade, pannenkoeken, stokbrood met gezouten boter en natuurlijk croissants. Zalig!

NORMANDIE ROADTRIP MET KINDEREN | CITYMOM.nl 1

Woensdag was aangebroken, de dag om weer richting Nederland te gaan. Maar voordat we aan de terugtocht begonnen, stond het plaatsje Honfleur nog op het programma. Zeker een must-visit! Het plaatsje heeft een prachtige haven, waar je heerlijke verse vis kunt eten in een van de vele restaurantjes. Daarnaast is er een hele leuke draaimolen voor kinderen en kan je er mooie souvenirs en lekkere delicatessen shoppen om mee naar huis te nemen. Perfect dus om nog even te stoppen voordat je terugrijdt.

Normandië is de perfecte bestemming voor een lang weekend weg (vijf dagen zoals wij hebben gedaan). Maar er is nog veel meer moois te zien daar, dus je kan er ook zeker een week vakantie van maken. Een aanrader is het zeker! Wij waren echt onder de indruk van de prachtige omgeving, de geweldige kustlijn en dat natuurlijk allemaal gecombineerd met het heerlijke Franse eten. Très bien et zeker à bientôt!

Meer info over Normandië? Check de website normandie-tourisme.fr voor meer informatie!

BLOG BY BETTINA  @bettina.neseker

Oprichtster en hoofdredacteur van CITYMOM: “Met CITYMOM wil ik andere moeders (to be) naast handige CITY GUIDES dagelijks inspireren met alles omtrent lifestyle voor moeders & kinderen. Van kinderkamers, kindermode, verzorgingsproducten, mom-musthaves, hotspots tot kindvriendelijke reizen. Alles wat ik leuk, mooi, goed en bijzonder vind, deel ik al bijna zes jaar met jullie op deze blog”!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.