LIEVE BOBBI, YOU CAN BE ANYTHING!

you can be anything Barbie | CITYMOM.nl

You can be Anything. Toen ik zwanger was van mijn dochter heb ik nagedacht over dingen die ik haar graag zou willen meegeven voor als ze later groter zou zijn. Aangezien ik er van overtuigd ben dat als je écht iets wilt, je alles kan bereiken, is ‘You can be Anything’ een van die dingen die op het lijstje staat. Vandaag is het Wereldmeisjes dag. Een dag die je doet beseffen dat het nog lang niet overal in de wereld mogelijk is voor meisjes om te zijn wat ze willen.

Wereldmeisjesdag is voor Barbie de dag om hun campagne Imagine The Possibilities – You Can Be Anything nog maar eens goed te onderstrepen. De ongelijkheid van meisjes ten opzichte van jongens komt nog steeds op veel gebieden voor, o.a. het recht op onderwijs, voeding, wetgeving, medische zorg, bescherming tegen discriminatie, geweld tegen vrouwen en gedwongen kindhuwelijken.

Doel van de campagne van Barbie is om meisjes en hun ouders te overtuigen van het feit dat zij alles kunnen zijn en alles kunnen worden. Zelf heb ik vroeger jaren en jaren met Barbies gespeeld. Wat ik mij vooral kan herinneren is dat ik het zo leuk vond dat Barbie (ikzelf dus, wat ik was Barbie natuurlijk!) iedere dag iemand anders kon zijn. Het is echt een manier voor kinderen om te ontdekken wat ze leuk en interessant vinden. Ik ben ervan overtuigd dat het bijdraagt aan het zelfvertrouwen en de verbeeldingskracht van meisjes! Dat deed het immers bij mij zelf ook want misschien ben ik wel het levende bewijs. Ook ík ben geworden wat ik zelf wil; ondernemer!

Ruth Handler is de bedenker van Barbie en haar doel met Barbie is geweest om meisjes duidelijk te maken dat een vrouw altijd keuze mogelijkheden heeft. Barbie heeft in de afgelopen (bijna) 60 jaar al 200 verschillende beroepen gehad! Nu er barbiepoppen in verschillende maten, stijlen en huidkleuren zijn, kunnen alle meisjes ter wereld zien dat ze later alles kunnen worden – elk beroep, elke stijl en elk type vrouw. Veel moeders zien Barbie nog steeds als een dom blondje, zo zonde want Barbie is echt meer dan dat. De campagne video die Barbie heeft gemaakt is trouwens echt hilarisch en moet je even checken hieronder. Ik kreeg er tranen in mijn ogen van, zooooo cute!

Bobbi is nu vijf dus wat zij later echt gaat worden dat weten wij nog niet. Als ze maar gelukkig is in haar werk. Dat ze alles kan gaan worden wat ze wil dat zeg ik haar maar al te vaak! Toen ik laatst vroeg of ze al wist wat ze later wilde worden zei ze “Net als jij ondernemer mama. Dan ben je zelf de baas. Als je de baas bent mag je alles zelf bepalen dus mag je iedere dag ijsjes eten! Mama word jij dan wel mijn hulpje want ik weet nog niet of ik het helemaal alleen kan, de baas zijn”. Net als ik wil ze dus zelf de baas zijn. Zo is de cirkel weer rond.

 

BLOG BY BETTINA NESEKER @citymomnl Oprichtster van CITYMOM en hoofdredacteur is Bettina Neseker: “Met CITYMOM wil ik andere moeders (to be) naast handige CITY GUIDES dagelijks inspireren met alles omtrent lifestyle voor moeders & kids. Van kinderkamers, kindermode, verzorgingsproducten, mom-musthaves, hotspots tot kindvriendelijke reizen. Alles wat ik leuk, mooi goed en bijzonder vind deel ik met jullie”!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *