VEGA IS THE NEW BLACK; TIPS OM VEGA TE ETEN MET KIDS

Actify Your Family TIPS OM VEGA TE ETEN MET KIDS | CITYMOM.nl 1 Actify Your Family TIPS OM VEGA TE ETEN MET KIDS | CITYMOM.nl 2

Terwijl ik deze blog aan het maken ben geniet ik van heerlijke salade (gegrilde haloumni en gegrilde watermeloen, ja echt, met avocado, rucola en beetje olijfolie, snel gaan maken, heel lekker). Ik kijk terug op een maand gezond eten met Actify Your Family en kan alleen maar concluderen dat het een geslaagde gezonde maand was en ik super blij ben met alle tips & tricks die ik via de Facebook groep heb gekregen. T/m donderdag kan je daarnog volop tips vinden, o.a. over het thema van deze week; vega. Wat vooral mijn lifesaver is geweest, waren alle recepten die ik vond in de MaaltijdMatch app (zie onderaan deze blog waar je die kan downloaded mocht je dat nog niet gedaan hebben). 

VEGA OOK VOOR KIDS 

Gisteren heb ik voor het eerst gebakken tofu gegeten en tegen alle verwachtingen in vond ik het nog lekker ook! Vrôegaaaaaa moest ik bij vegetariërs denken aan geitenwollensokken types in sandalen die (inderdaad!) tofu aten. Als je mij had vertelt dat ik later voor 80% vegetarisch zou eten zou ik je heel hard uitgelachen hebben. Maar nu is het echt zo! Ik vind het bijna niet meer dan logisch nu ik weet dat vlees eten het milieu extreem aantast en ik weet hoe onze dieren behandeld worden. Daarbij is het eten van veel vlees ook nog eens helemaal niet goed voor je lijf. Kortom 3 zaken die mij een flexetarier hebben gemaakt. Sowieso eet ik alleen nog biologisch vlees, of van een goede slager of eet ik een lekker biefstuk in een restaurant. Van vlees uit de supermarkt griezel ik echt. Beter 1x per week een iets duurder (en lekkerder) stukje vlees dan vaak rommel! In het begin vond ik het best moeilijk om te bedenken wat te eten maar door bijvoorbeeld te zoeken naar vegetarische gerechten in de MaaltijdMatch app vind je genoeg lekkers om te maken. Deze week hebben we o.a. volkoren noedels met gebakken tofu en bloemkool gegeten en dat was echt mega lekker (het recept vind je in de app). Daar komt bij dat als ik een beetje mijn best doe met het opmaken van de borden de kinderen daar zo van onder de indruk zijn dat ze zo snel mogelijk willen beginnen met eten. Zie mijn creaties op de foto!

BESTE TIPS VAN AFGELOPEN MAAND 

We willen het allemaal natuurlijk; gezond eten voor de hele familie. Meer groenten, minder suiker, geen pakjes en zakjes en dus ook minder vlees. Maar bij mij is het vaak gebrek aan inspiratie en tijd dat ik kies voor de makkelijke weg. Door een paar simpele tips toe te passen die ik afgelopen maand via de Facebook groep van Actify Your Family kreeg is het echt geluk een maand lang gezond te koken. Hierbij nog even mijn favo tips op een rij;

> Voorbereiding is het halve werk. Voorraadkast, diepvries, weekmenu, voorkoken. Zolang je goed voorbereid bent, gaat het een stuk makkelijker.

> Leren wat handige en voedzame alternatieven zijn. In plaats van popcorn uit een zak, maak het zelf van plofmais. Maak pannenkoeken van een pak meel, beetje melk en eieren i.p.v. een kant & klare mix.

> Zorg thuis voor voldoende alternatieven: fruit, gedroogd fruit, (rijstwafels met) pure chocolade, wat je niet in huis hebt kan ook niet opgegeten worden.

> Verbieden werkt niet, uitleggen wel. Leer je kinderen WAAROM jij het een goed idee vindt dat ze thuis wat minder snoep krijgen. Leer je kinderen ook zelf aan te voelen wanneer ze genoeg hebben gehad. Geef ze een 2e stuk, 9 van de 10 keer eten ze die niet op of bewaren ze het voor later.

> Ga je voor zoet, ga dan voor kwaliteit! Liever een taart zelf gebakken met echte roomboter dan een taart vol geraffineerde suiker.

Nogmaals heel veel dank ook aan Claire van Easy Peasy voor al deze fijne tips! Alle andere tips voor meer groenten, minder suiker, zonder pakjes en zakjes en minder vlees zijn allemaal terug te vinden in de Facebook groep.

GEEN GEBREK MEER AAN INSPIRATIE 

Gebrek aan inspiratie is altijd echt een probleem voor mij. Ik ben helaas geen keukenprinses en helaas heb ik al helemaal geen keukenprins aan de haak geslagen. Ik weet gewoon echt nooit wat ik maken moet. Maar daarom was ik ook blij met de tip om 1 x per week een nieuw recept te proberen. Zo kreeg ik veel meer plezier in koken, omdat je dan weer leuke nieuwe ideeën krijgt en nieuwe dingen maakt.
Ik heb de MaaltijdMatch app gedownload en dat is echt een feest omdat daar zoveel gezonde recepten in staan dat ik nu altijd weet wat ik moet maken. Vaak kijk ik in de middag even op de app, voeg ik een recept toe aan mijn favorieten zodat ik het makkelijk terug kan vinden. Is het dan tijd om naar de supermarkt te gaan dan klik ik voeg toe aan boodschappenlijst en zie je in je app een heel handig lijstje met wat je allemaal moet kopen. Echt ideaal! Eigenlijk is het dus helemaal niet zo moeilijk dat gezond eten, het is gewoon even een nieuwe mindset en vooral DOEN! Hopelijk hebben jullie veel gehad aan de tips. Op de MaaltijdMatch app blijven nieuwe recepten komen dus download hem vooral nog even, dan heb je altijd gezonde inspiratie bij de hand!

De MaaltijdMatch app kun je hier downloaden voor Apple gebruikers en hier Voor Android gebruikers.

LEES OOK: 3 TOP TIPS ZODAT JE KINDEREN MEER GROETEN ETEN

BLOG BY BETTINA NESEKER @citymomnl Oprichtster van CITYMOM en hoofdredacteur is Bettina Neseker: “Met CITYMOM wil ik andere moeders (to be) naast handige CITY GUIDES dagelijks inspireren met alles omtrent lifestyle voor moeders & kids. Van kinderkamers, kindermode, verzorgingsproducten, mom-musthaves, hotspots tot kindvriendelijke reizen. Alles wat ik leuk, mooi goed en bijzonder vind deel ik met jullie”!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *